آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آشکارساز آلودگی عایقها

arsham_333

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-05
474
210
وقوع تخلیه الکتریکی در تجهیزات عایقی شبکه های انتقال و توزیع میتواند باعث خروج و بی برقی های ضرربار برای شرکتهای برق و مشترکین آنها گردد . معمولا تخلیه الکتریکی در عایقها از آلودگی های صنعتی یا ساحلی و سپس نمناک شدن آنها در شرایط آب و هوائی مرطوب ، ناشی میگردد ، چرا که بدلیل آلودگی حد ولتاژ شکست، کاهش مییابد . این میزان کاهش بسته به نوع ولتاژ ممکن است حتی تا یک چهارم مقدار واقعی آن ، صورت گیرد .
آلودگی صنعتی عبارت از انباشت مواد ناشی از صنایع آلوده کننده روی عایق به مرور زمان و در شرایط آب و هوائی مرطوب می باشد و نیز انباشت نمک دریا به طور طبیعی و در طول دوره های هوای طوفانی برروی عایقها، آلودگی ساحلی را موجب می گردد .
مراحلی که تا لحظه تخلیه الکتریکی عایق به ترتیب و پیاپی رخ می دهند ، عبارتند از : رسوب آلودگی روی سطح عایق ، مرطوب شدن این لایه آلودگی و تبدیل آن به لایه رسانا ، ایجاد جریان نشتی ، گرم شدن لایه سطحی و خشک شدن برخی محلها در آن که به تولید باندهای خشک می انجامد ، جرقه های جزئی رو به افزایش در طول باندهای خشک و در نهایت تخلیه کامل الکتریکی حاصل از ترکیب این تخلیه های جزئی .
برای رفع یا کاهش مشکل تخلیه الکتریکی در عایقها چه در گذشته و چه امروز ، از روشها و دستگاههای مختلفی برای کنترل آلودگی و عمل نگهداری عایق استفاده گردیده است . هر چند بکارگیری بعضی از آنها مستلزم خروج سیستم از حالت بهره برداری نیز بوده است .
به طور کلی در استفاده از دستگاههای کنترل آلودگی ، سه هدف اساسی زیر دنبال می گردد :
1. اندازه گیری شدت آلودگی
2. بازرسی وضعیت آلودگی عایقها به صورت on - line
3. مقایسه عملکرد و ویژگیهای عایقهای مختلف در محیط آلوده
“‌ Transinor
 
بالا